wtorek, 23 stycznia 2018

menedżer zadań

Kiedy Windows 10 lub 8 nie działa jak należy, pomoże Menedżer zadań. Narzędzie powie, co spowalnia pracę komputera, i zatrzyma programy odmawiające posłuszeństwa. Oto najlepsze wskazówki.

1. Uruchamianie Menedżera zadań przez ikonę skrótu

Menedżera zadań najszybciej uruchomimy skrótem klawiaturowym Ctrl+ ↑ +Esc. Potem wybieramy Więcej szczegółów. Aby utworzyć skrót, wpisujemy task w menu Start, klikamy prawym przyciskiem myszy na Menedżer zadań i wybieramy Przypnij do paska zadań. Po kliknięciu na nową ikonę funkcja uruchomi się.

2. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością

W Menedżerze zadań ujawnimy i zatrzymamy oprogramowanie nadmiernie obciążające zasoby oraz programy zawieszone. Tak to zrobić: pod Procesy zobaczymy wszystkie pracujące programy i funkcje Windows, które niewidoczne pracują w tle. Narzędzia mocno obciążające procesor (CPU) znajdują się na samej górze listy. Kliknięciami na tytuły kolumn PamięćDysk i Sieć wyświetlimy najżarłoczniejsze komponenty danej kategorii.
Programy nieodpowiadające na nasze polecenia (zawieszone) najłatwiej znajdziemy, sortując je alfabetycznie - wystarczy kliknąć na kategorię Nazwa. Aby zakończyć szwankujący program, klikamy na jego nazwę i u dołu po prawej stronie na Zakończ zadanie.

3. Przyznawanie programowi większej wydajności

Możemy sprawić, że dany program aż do kolejnego ponownego uruchomienia peceta będzie miał więcej mocy. Klikamy na niego prawym przyciskiem myszy, wybieramy Przejdź do szczegółów, klikamy prawym przyciskiem myszy na zaznaczony proces i wybieramy Ustaw priorytet - na przykład Wysoki. Klikamy na Zmień priorytet.

4. Reanimacja Windows

W razie zawieszenia Windows często pomaga taki trik: na karcie Procesy klikamy prawym przyciskiem myszy na Eksplorator Windows oraz Uruchom ponownie, i to wszystko! Jeśli nie można otworzyć Menedżera zadań, klikamy przy wciśniętych przyciskach Ctrl+ ↑ prawym przyciskiem myszy na wolne miejsce paska zadań i na Zakończ pracę Eksploratora, po czym znikną wszystkie okna i menu. Teraz naciskamy Ctrl+ ↑ +Esc, klikamy ewentualnie na Więcej szczegółów, Plik, Uruchom nowe zadanie, wpisujemy explorer i OK.

5. Przegląd wszystkich informacji o pececie

W Menedżerze zadań możemy kontrolować wszystkie dane wydajnościowe peceta. Pod Wydajnośćwidzimy obciążenie procesora (CPU), a pod PamięćDysk i ewentualnie GPU (karta graficzna) obserwujemy dalsze obciążenie komponentów sprzętowych w czasie rzeczywistym. Transmisję danych z naszego peceta możemy kontrolować pod EthernetWi-Fi albo Wi-Fi i Bluetooth. Wszystkie wykresy możemy zminimalizować i rozmieścić dowolnie na pulpicie. Jeśli na przykład chcemy mieć na oku obciążenie sieci Wi-Fi, klikamy na Wi-Fi i dwukrotnie na wyświetlony wykres. Ponowne podwójne kliknięcie zamyka widok kompaktowy.

6. Przyspieszanie uruchamiania komputera

Wiele programów startuje się razem z Windows i spowalnia uruchamianie komputera. Po kliknięciu na Uruchamianie zobaczymy w kolumnie Wpływ na uruchamianie ich stopień spowalniania uruchamiania. Kliknięciem prawym przyciskiem myszy na dany program i na Wyłącz zatrzymamy jego autostart.
Nie ma obawy: tak dezaktywowane narzędzia możemy ponownie włączyć, klikając na Włącz. Po prostu wypróbujmy: programy potrzebne od samego uruchomienia komputera, choćby ochronę antywirusową, pozostawiamy aktywne. Natomiast już przeglądarka Google Chrome nie musi startować razem z systemem.

7. Badanie podejrzanych procesów

Niektóre działające procesy mają osobliwe nazwy. Jeśli któreś narzędzie wydaje się nam podejrzane, to z Menedżerem zadań przyjrzymy mu się dokładnie.

Szukanie informacji w internecie

Sprawdźmy w internecie, co kryje się za daną nazwą programu. W tym celu klikamy na niego po prostu prawym przyciskiem myszy i na Wyszukaj w trybie online. Menedżer zadań wyszuka daną nazwę bezpośrednio w wyszukiwarce Bing.

Otwieranie folderu programu

Jakiejś wskazówki pochodzenia może dostarczyć także lokalizacja pliku. Klikamy prawym przyciskiem myszy na proces i na Otwórz lokalizację pliku. Otworzy się folder danego narzędzia.

8. Wylogowanie użytkownika

Jeżeli inni użytkownicy Windows są zalogowani na tym samym pececie, to aktualny użytkownik nie może ich wylogować. Można to natomiast zrobić w Menedżerze zadań: klikamy na Użytkownicy, prawym przyciskiem myszy na dane konto Windows, na Odłącz i na Odłącz użytkownika.

9. Jak długo pracuje program

Najczęściej używane aplikacje zobaczymy na karcie Historia aplikacji pod Czas procesora CPU. Przy tradycyjnych programach musimy trochę pomóc: klikamy na Szczegóły, prawym przyciskiem myszy na Nazwa, Wybierz kolumny, zaznaczamy Czas procesora CPU i zatwierdzamy przez OK. Po kliknięciu na Czas procesora CPU zobaczymy najaktywniejsze programy.
Na marginesie: pozycję Proces bezczynności systemu możemy zignorować, bo ta pokazuje, jak długo komputer nie był używany.

10. Kopiowanie informacji o pececie

Chcemy wysłać znajomemu informację o swoim hardwarze? Klikamy na Wydajność, Pamięć i naciskamy Ctrl+C. Informacje o RAM znajdują się teraz w schowku i można je wkleić na przykład do wiadomości e-mail skrótem Ctrl+V.

C32N1301 ASUS UX31LA seria Bateria pasuje do następujących modeli laptopów
CF-VZSU80U Panasonic CF-C2 MK1 Toughbook Standard Bateria pasuje do następujących modeli laptopów
HV02XL HP HSTNN-LB6P TPN-Q164 TPN-W112 796219-421 Bateria pasuje do następujących modeli laptopów
R15D R15B 8750SCUD R15D_8750SCUD AVERATEC R15D R15B S15 seria Bateria pasuje do następujących modeli laptopów
L13D3E31 LENOVO YOGA TABLET B8000 B8000-F 10" Bateria pasuje do następujących modeli laptopów
RYXXH DELL Latitude 12 5000 E5250 seria Bateria pasuje do następujących modeli laptopów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz