czwartek, 21 lipca 2016

Windows 10: jak diagnozować problemy z systemem

Gdy komputer z Windows 10 nie działa prawidłowo, nie trzeba od razu dzwonić do serwisu. Zresztą zawsze warto samemu przeprowadzić diagnostykę, by wiedzieć, na czym polega problem.
Zanim zabierzemy się za diagnozowanie komputera, powinniśmy upewnić się, że przyczyną problemów nie są komputerowe szkodniki. Na początek sprawdźmy więc, czy filtr SmartScreen czegoś nie przeoczył. Na płycie dołączonej do numeru znajdziemy zestaw skanerów antymalware:AdwCleanerMalwarebytes Anti-MalwareHitmanPro. Powinniśmy też upewnić się, że są zainstalowane najnowsze aktualizacje systemu (Ustawienia, Aktualizacja i zabezpieczenia, Windows Update, Sprawdź aktualizacje). Gdy te sprawy są załatwione, a komputer nadal niedomaga, pora na diagnostykę.

Brak miejsca na dysku

Mała ilość miejsca na dysku sprawia, że operacje kopiowania przebiegają bardzo powoli (szczególnie na dysku HDD), a programy nie mogą się aktualizować lub tworzyć nowych dokumentów. W ostateczności brak miejsca na dysku systemowym może doprowadzić do zawieszenia się systemu, a nawet problemów z uruchamianiem.
1. Przede wszystkim opróżniamy systemowy Kosz. Następnie z menu Start wybieramy Ustawienia,System oraz Pamięć. Wyświetli się lista dysków wraz z informacją o ich zapełnieniu. By poznać udział poszczególnych typów plików, klikamy na pasek zajętości danego dysku, a klikając na poszczególne paski, wyświetlimy dokładniejsze dane.
Może okazać się, że całe miejsce na dysku zużyliśmy na instalację aplikacji lub gier - wtedy trzeba coś odinstalować. A gdy większość zajmują pliki systemowe, to oznacza, że system należy oczyścić ze starych danych (klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę dysku, wybieramy Właściwościi klikamy na Oczyszczanie dysku, a potem na Oczyść pliki systemowe).
2. W oknie Ustawienia / System / Pamięć warto sprawdzić także, gdzie zapisywane są dokumenty i multimedia i odpowiednio zmienić ustawienia - lepiej, by był to pojemny dysk dodatkowy niż dysk systemowy.

Źle działająca pamięć 

Objawami uszkodzonej pamięci RAM mogą być ciąg­łe błędy w pracy aplikacji, problemy z ich uruchomieniem lub zawieszanie się komputera. W sprawdzeniu, czy pamięć RAM ma problemy, pomoże nam systemowe narzędzie Diagnostyka pamięci systemu Windows.
1. Aby je znaleźć i otworzyć, korzystamy z wyszukiwarki systemowej. Wyświetli się okno, w którym klikamy na 
2. Komputer uruchomi się ponownie i przetestuje RAM.

Niewidoczne dyski 

Zwykle aplikacja, by zapisać plik, identyfikuje dysk po przypisanej mu literze. Gdy dysk z jakichś powodów nie ma przypisanej litery lub uległa ona przypadkowej zmianie, jest to niemożliwe. Pomoże wtedy narzędzie Zarządzanie dyskami.
1. Wciskamy Start+R i w okno Uruchamianie wpisujemy polecenie diskmgmt.msc. Klikamy na OK.
2. W oknie Zarządzanie dyskami zobaczymy listę dysków i graficzną ich reprezentację. Dyski, które nie mają przypisanych liter, będą oznaczone jako
3. By przypisać im literę, z menu kontekstowego dla danego dysku wybieramy Zmień literę dysku i ścieżki i klikamy na Dodaj. Potem z listy wybieramy jedną z wolnych liter i klikamy na OK
4. Jeśli chcemy zamienić litery przypisane dyskom, należy najpierw je zwolnić, a dopiero potem przypisać. Każda zmiana widoczna jest dopiero po ponownym uruchomieniu systemu.

Urządzenie źle działa lub nie działa

Gdy mimo podłączenia dane urządzenie nie działa, trzeba sprawdzić, czy system operacyjny w ogóle je widzi. Możemy zrobić to na dwa sposoby - poprzez narzędzie Urządzenia lub z poziomuMenedżera urządzeń.

Urządzenia

1. Z menu startowego wybieramy Ustawienia, a potem Urządzenia. Podłączone urządzenia widoczne są na zakładkach.
2. Po kliknięciu na Bluetooth urządzenia Bluetooth powinny się pojawić na liście. Urządzenia, które nie są sparowane - parujemy, czyli klikamy na ikonę Urządzenia, na Paruj i postępujemy zgodnie z komunikatami.
3. W przypadku zakładek Drukarki i skanery oraz Podłączone urządzenia należy kliknąć na Dodaj drukarkę lub skaner albo na Dodaj urządzenie, jeśli naszego urządzenia nie widać na liście.
Brakujące urządzenie pojawi się na liście. Klikamy na jego ikonę, by rozwiązać problem.

Menedżer urządzeń

1. Aby otworzyć Menedżer urządzeń, wciskamy Start+Pause, a następnie klikamy na Menedżer urządzeń (wymagane są uprawnienia administracyjne).
2. Wszystkie wykryte przez system urządzenia znajdują się na rozwijanych listach. Jeżeli któreś z nich nie ma zainstalowanego sterownika, jest oznaczone ikoną trójkąta ostrzegawczego (w takim wypadku - patrz punkt 4).
3. By sprawdzić, czy urządzenie działa prawidłowo, z jego menu kontekstowego wybieramyWłaściwości. W oknie Właściwości na zakładce Ogólne podany jest status - powinna to być informacja: To urządzenie działa poprawnie. Na zakładce Zdarzenia podane są komunikaty, które mogą sygnalizować błędy działania. Na zakładce Zasoby znajdują się informacje o ewentualnych konfliktach z innymi zasobami.
4. Jeśli podejrzewamy brak sterownika, na zakładce Sterownik klikamy na Aktualizuj sterownik.        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz